Jeg skrev i innlegget ”Helm’s Deep” at jeg hadde forsøkt meg på en ringteknikk som het ”Dragonscale”, noe som resulterte i bunnløs frustrasjon og tildels uren språkbruk. Etter noen timers gråt og tenners gnidsel, så jeg lyset og fikk det til. Men guhjelpes for en tidkrevende og sølvslukende teknikk…:-(
Anyway…, I present: DRAGONSCALE

Dragonscale er en slags avansert flat brynje, der du setter sammen ringer i to størrelser. De små oksyderte festes i de store blanke, og omvendt, slik at det blir en 3D-effekt (”i flere lag”).
Resultatet er tykt, tungt og litt imponerende når du holder det i handa…
Jeg har ikke laget låsen selv.

Det blir nok ikke fler av disse, nei. (Hvis ikke noen vil betale, da…hehe.)

935 S sølvtråd. Lås i 925 S.


69 kommentarer In " -o-o-o-DRAGONSCALE-o-o-o- "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 15th 2008 at 12:20 pm
Herreminhatt så lekkert!!!
Og i så fall ville prisen vært?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 12:31 pm
Tusen takk, eiramy… kan ikke skrive om sånt her, men det er dyrt i forhold til de andre sølvarmbåndene jeg lager. Hvis du vil vite, send meg en mail:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 12:36 pm
Dritlekkert!
Det er nå i det minste såpass det bør være når folk skal hengsle øsken!
For ca 15 år siden dukket det opp masse sånne prosjekter fra ymse smykkekunstnere, med Tone Vigeland i front – som BEST!.. der de hengslet alt fra tromla rusta spiker til gullkuler og knapper til sånne UmuligeProsjekterSomSugerEnU keTid – de ER flotte… og livsfarlige å begynne på….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 12:44 pm
(og seriøst våger du ikke å ta under 3000 for denne)Sett på en litt kraftig sikkerhetslenke og.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 12:48 pm
Takker:-)
Hmmm, sjekke denne Vigeland… gugle gugle
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 12:53 pm
Ja, veldig lurt med sikkerhetslenke. Må tenke ut hvordan.
…?
Ang. prisen: Drit vanskelig. Har lyst til å selge, men dette var jaggu maaaange timers arbeid, og sikkert materialer for minst 1000. Det mest tidkrevende jeg har gjort, tror jeg.
Men hvem vil betale 3000, da Snurre. Serrriøst…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 12:57 pm
Så ufattelig nydelig!!
Tipper det var Litt av en jobb ja;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 1:01 pm
Helt enig med snurre. 3 eller ingenting. Får du 3 så er det meningen at det skal selges, hvis ikke så er det ditt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 1:03 pm
Tusen takk skal du ha:-)
Ja, stor jobb, men utrolig tilfredsstillende å bli ferdig….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 1:06 pm
Hvis du priser det til 1500 verdsetter du ikke det du gjør. DET er fy fy fy, dessuten vil du ødelegge for sølvsmeder som forsøker å leve av yrket sitt ved å dumpe priser.
Priser du det til 5000 tror jeg du får problem med å selge det (men mulig det hjelper om du lager en saftig unik lås sjøl…men den er pen den som er der) Jeg tror jeg ville valgt en sånn grei 3600 eller no for det!
Og PYTT, du kan alltid lage flere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 1:06 pm
Hmmm… dere er gærne:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 1:11 pm
Jeg hadde nok sagt 1500 før jeg leste disse kommentarene deres, hehe. Da er det ikke så mye utenom materialkostnadene.
Og jeg skjønner jo godt det argumentet med prisdumping.
For meg er dette et evig tilbakevendende problem, siden jeg tenker at en amatør er en amatør, og jeg kan jo ikke sammenlikne meg med proffe osv. Vet jeg har diskutert dette med deg før, og jeg er enig med deg i teorien. Det kommer bare til kort i praksis, -har vel noe med selvtillit å gjøre osv.
Og lage flere- njaaa, da ble det nok 3000 for dem, hehe…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 1:18 pm
Aha, sjekket Vigeland, imponert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 2:30 pm
Fyyyyyyyy flate! Det der er noe av det flotteste jeg har sett!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 3:02 pm
Da får jeg gå på skolen din og tilby å undervise for 85 kr timen, og argumentere for at mer enn det børe faen ikke en lærer tjne, for elevene driver bare gruppearbeid likevel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 3:23 pm
Oj… takk:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 3:23 pm
Hehe, point taken!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 3:29 pm
Rååååååålekkert
Beundre, beundre….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 5:27 pm
Ufattelig flott Perlemamma!!! WOW!!!
Og jeg er FULLSTENDIG enig med snurre i prissettingen!!
Ha en flott kveld:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 7:36 pm
Såååå utrolig stilig og imponerende arbeid!!! Jeg skjønner virkelig ikke denne teknikken..Bruker du sølvtråd i tillegg til ringene??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 8:40 pm
Takk, takk…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 8:42 pm
O hildrande du:-)

Flott kveld skal bli, med dette fine skrytet *glise*
Ha en super kveld du og!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 8:46 pm
Tusen takk:-)
Neida, ringene ER sølvtråden. Man kjøper sølvtråd i de tykkelsene man trenger, jeg bruker alt fra 1,5mm ned til 0,8 (kan være tykkere eller tynnere også).
Så kveiler jeg dem tett opp og sager og sager og sager til krampa tar meg med en tynn liten sag, slik at det blir maaange små ringer som settes sammen. Skal finne en link som viser framgangsmåten til deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 8:47 pm
Se her: http://cgmaille.com/t...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 8:51 pm
Nice
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 8:53 pm
ai ai ai ai ai, vondt i fingertuppene eller??? For en jobb… Kjempeflink du!!!! Og nydelig er det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 8:56 pm
Takk takk….jeg er ikke mindre imponert etter dette….bare det å lage såååå fine ringer er jo en kunst. Du MÅ ta minst 3000 for et slikt hvis du skal selge!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 10:34 pm
Thanks…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 10:35 pm
hehe, takker…:-)
Neida, blir herda, vettu;-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2008 at 10:36 pm
Hoho… fint hvis dere roper inn noen kjøpere for meg da…:-)
Men jeg takker og bukker ærbødixt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2008 at 8:41 pm
Og så blir det så superblankt og fint når jeg har det i poleringstrommelen, den er gull verdt:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2008 at 10:09 pm
Nydelig smykke.Vær stolt,og det med rette!!!Prisen snurr satte er det vel ikke noe å si på???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2008 at 10:17 pm
Alldeles flott det der! Dæven døtte ta jeg er imponert!!!
Og enig med Snurre i prisen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2008 at 10:19 pm
ME LIKE!!!!
Super lekkert Perlemamma!!
Du er helt utrolig flink og må jo våre kjempe tålmodig..;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2008 at 8:26 pm
Takk skal du ha, Hufsa:-)
Får se hva det blir med salg, jeg er så treig atte…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2008 at 8:27 pm
Ojoj, takker og bukker…:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2008 at 8:30 pm
Takk skal du ha, Annakat. Er ikke egentlig så veldig tålmodig, har f.eks ikke orket å tenke på det seedbeadsprosjektet i temabloggen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2008 at 8:35 pm
Et kjapt spørsmål…jeg går litt videre i wireviklingen min og har bestillt meg jig, faktisk to forskjellige stk. Men dersom jeg kjøper sølvtråd hva slags sølvtråd bør jeg kjøpe da. Det er altså til vikling og bøying for å lage litt anheng, litt mellomdeler og egentlig bare sånn litt prøving for gøy! Hvilken hardhet bør jeg kjøpe og hvilken tykkelse? Hva betyr f.eks Wire, sterling silver, half-hard, round, 24 gauge? Hvor er det du kjøper sølv og til ca hvilken meterpris?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2008 at 2:10 pm
Hei Caffis!
“Wire” kan bety både det vi kaller wire, altså “kabel” til å tre perler på, men også metalltråd, f.eks sølvtråd.
Sterling silver er den sølvlegeringen som er mest brukt til smykker, altså 925 tusendeler sølv og resten annet (kobber).
Half-hard betyr det det høres ut som; den er ikke helt myk (det vi kaller “glødd”, altså varmet opp slik at det blir mykt) eller helt hardt (sølv blir hardt når det jobbes med).
Jeg skulle mene det passer til ditt bruk.
Round betyr at den er rund og ikke f.eks flat på en side eller firkantet…
24 gauge er tykkelsen på tråden. Jo høyere tall, jo tynnere tråd. Dette er syltynt (1/2 mm), du kan ikke lage noe på en jig med dette, det er mer til å surre ferskvannsperler med små hull på.
Se omgjøringstabell her: http://www.rings-thin...
Vil tro du -til mellomdeler- i alle fall trenger noe sånn som 18 gauge eller mer, og passe på at du ikke har store åpne spenn for da går bare alt fra hverandre. Kanskje dunke litt på det så det herdes…
Jeg har etterhvert skjønt at mange av de jiggearbeidene en ser på amerikanske nettsteder er lite verdt ift holdbarhet på smykker i bruk. Det er alt for “åpent” om du skjønner hva jeg mener. Drar du litt i det så blir det bare en lang krøllete tråd.
Jeg kjøper sølv på Grenland stein og sølv. Tror ikke det er noen vits i å kjøpe det fra utlandet.
Katalog: http://www.grenstho.n... (Du må ringe, det er ikke nettbutikk.)
Når du kjøper sølv, får du bedre pris jo mer du kjøper. Sølvet prises pr gram, ikke meter. (På nettsidene til GS&S finner du en tabell med gram pr meter.) Kjøper du over 100 gram ligger det på rundt 5,50 mener jeg å huske. Det varierer hele tida, for sølvprisen er ikke konstant.
Men 100 g går fort, de ring-armbåndene jeg har laget i det siste kan fort komme opp i 100 g pr stk…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2008 at 9:50 pm
Tusen takk for utfyllende svar! Høres trygt ut å handle derfra ja, skal ta og ringe dem jeg! har litt liggende i 0,8 mm men jeg syns det er litt tynt til anheng o.l og jeg syns det er litt mykt… Kan jeg bruke vanlig hammer på sølvtråd? DUmme spørsmål, sorry!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2008 at 9:58 pm
Driiiiiiiiiiiiiitlekkert!!!! !!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2008 at 10:25 pm
fy flate det var fint, og ja du kan med letthet ta 3000 kr for dette, jeg var på historisk muse forlede og der hadde de et helt vanlig dronningekjede til 3200 kr jeg syntes det var dyrt men det er prisen for håndarbeide, har brukt to dage nå til å lage sølvringe fy det tar tid, det er jo verdens mindste sag man bruker, men jeg har ikke knekt sagklinge endnu, selvom hun i greenland sa jeg trengte masse sagklinger, jeg kjøpte 10 meter med hard 0.8 mm men det streker jo ikke langt, kan se jeg må ha mange meter til..
men det er gøy med sølv, har kjøpt sølvplate og en del ander ting, og finder helt tiden nye ting jeg har lyst på, det er jo gøy…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2008 at 10:28 pm
ps dette vil hete drage skæl på norsk
eller drage skinn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 19th 2008 at 12:10 am
Du kan bruke vanlig hammer, men den bør poleres ellers setter den fort merker. Og så blir jo også arbeidet ditt litt flatere. Hvis du bare vil herde det, bør du kjøpe en nylonhammer eller noe liknende. Vær forsiktig med å hamre tråder som krysser hverandre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 19th 2008 at 12:10 am
Oj, takk:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 19th 2008 at 12:13 am
Ja, ikke sant! Gøygøygøy:-)
Og ja, det går alltid mere tråd enn jeg tror. Og så lager jeg sjelden to like, ellers kunne jeg jo veie et ferdig arbeid for å se hvor mye som trengs til det neste…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 19th 2008 at 12:15 am
Og takk for kommentar, forresten:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 19th 2008 at 12:30 am
Ja, drageskjell ville vel være korrekt oversatt, men det er jo litt mer schwung over dragonscale…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 19th 2008 at 12:39 pm
OOOOOOOOOOOOOi!HAha….Råflo tt Pelemmma!
Får så lyst til å prøve selv…..men har nok ikke råd gitt:)Nydelig var det i hverfall;-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 19th 2008 at 4:54 pm
Tusen hjertelig takk:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 21st 2008 at 11:04 pm
OOOOOWAAAAAHHH!!!!
og jeg som sliter med vanlig kongekjede…:)
L E K K E R T !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 21st 2008 at 11:23 pm
jeg er ikke like bevandret i sølvverden som deg, men der jeg handla betalte jeg bare 3.69 kr pr gram. mulig det var pluss mva, men det blir likevel billigere…
du kan jo sjekke ut selv. http://www.empyreum.no
de har heller ikke nettbutikk og prisen svinger fra dag til dag, men hvis du ringer gir de deg dagsprisen. -og så er de sååååå utrolig hyggelige og hjelpsomme!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 21st 2008 at 11:28 pm
Tusen takk og takk:-)
Og jeg har aldri laget noe kongekjede, så det er ikke sikkert at jeg får det til…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 21st 2008 at 11:30 pm
Dette var jammen interessant. Må sjekkes!!!! Takk for tips.
Eh, forresten… -du måtte ikke kjøpe en kilo, da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2008 at 11:31 am
måtte handle 500g. men det blir jo fort oppbrukt… prisen var etter fratrukket 40% rabatt. hvis jeg regner rett, så blir det 6,15kr pr gram uten rabatt.
har de noe avslag ved kjøp av mye på grenland da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2008 at 11:45 am
Ja, det er dyrest under 100 g, så er det vel kanskje en grense ved 500g der også, men jeg har ikke kjøpt så mye om gangen ennå. Skal ringe og spørre dem… Her må det sammenliknes! Også kommer jo fraktpriser inn, men de er kanskje ikke så ulike skulle jeg tro…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2008 at 2:11 pm
sender du en beskjed hvis du finner ut hvem som er billigst?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2008 at 7:17 pm
Ja, det skal jeg prøve å huske:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2008 at 10:39 pm
grennland har rabat hvis du kjøper større mengder av tråd *S*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2008 at 9:02 am
Peleloftet: vet du hvor mye rabatt det er da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2008 at 11:29 am
Ja, de har en pris for under 100 g, en pris fra 100 til et eller annet osv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2008 at 11:29 am
Hmm, skal sjekke når jeg får tid. Er litt stress her:-S
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2008 at 11:38 am
Emphyreum er veldig hyggelige og greie, men jeg har fått bedre pris på sølv hos Grenland, og det er morsomt å handle over disk der. Men det er og firmarabatt som gjør det… og den fordømte momsen suger jo sitt … Emphyreum tar inn fra Ravstedhus, som de forhandler alt fra.
Jeg kjøpte hele startpakken min og masse annet derfra da jeg begynte å lage meg verksted, kjempefin kvalitet på det jeg handla, men det var ikke akkurat billig når alt ble lagt på etter Ravstedhuskatalogen. …. kjekt med tilbudene som hagler inn i posten – har alltid noen fine sølvkorn til gode priser!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2008 at 3:18 pm
De har ikke butikk, eller? (Altså; “over disk”…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 9th 2009 at 7:30 pm
Helt nYYYdelig!!! Har du en oppskrift på herligheten???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 9th 2009 at 8:10 pm
Hvilken størrelse bruker du på ringene?? Det var utrolig nydelig, bare så du vet det…
Trenger et spark bak til å komme igang igjen jeg også, og det fikk jeg nå… Oppskrift?? Har du det?? Mvh Sissel
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 10th 2009 at 7:58 pm
Hei Sissel! Takk for hyggelig kommentar. Har du laget ringsmykker før? Hvis ikke, bør du begynne med noe lettere enn dette, f.eks flat brynje eller noe sånt. Ellers er dette oppskrifta jeg brukte: http://cgmaille.com/t...
Jeg husker at jeg måtte forandre littegrann på forholdet mellom ringene, men det er en stund siden nå så jeg husker ikke helt. De små ringene var litt for store i forhold til de store. Skal se om jeg finner ut av det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 10th 2009 at 7:59 pm
Her er det for øvrig oppskrift på det meste:
http://cgmaille.com/t...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 11th 2009 at 12:56 pm
Nedover i dette innlegget er det et armbånd i (løs) flat brynje:
http://www.vgb.no/152...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende